Website optimalisatie voor meer conversies

Hoe snel is je website

Bezoekers houden van snelheid, zoekmachines ook


Je bedrijf heeft een mooie website. Je team deelt regelmatig waardevolle content via de nieuwsbrief of blog. Ook op de sociale media zijn jullie behoorlijk actief. En toch converteert de website niet voldoende. Je zou graag meer leads, orders of offerteaanvragen via de website willen krijgen. Maar hoe dan?

Vraag je advies aan je websitebouwer, dan krijg je waarschijnlijk te horen dat je website goed in elkaar zit en dat je met zoekmachine-optimalisatie (SEO) aan de slag moet. En daarvoor moet je een marketingbureau inschakelen.

Stel je dezelfde vraag vervolgens aan de online marketeer, dan zegt die dat starten met SEO een goed idee is. Hij vertelt je ook dat SEO bestaat uit drie pijlers, namelijk content, linkbuilding en techniek. Met content en linkbuilding kan de online marketeer je prima helpen, maar voor de techniek moet je bij je websitebouwer zijn.

Daar sta je dan. Je bent van het kastje naar de muur gestuurd en geen steek verder gekomen.

Wat ze je echter niet hebben verteld, is dat het optimaliseren van je website begint met het optimaliseren van je hosting. De hosting is namelijk van grote invloed op de laadsnelheid van je website. De laadsnelheid is een belangrijke ranking factor voor zoekmachines én heeft grote invloed op de gebruikerservaring. Hoe hoger de ranking en hoe beter de gebruikerservaring, des te meer conversies.

Hoe het precies zit, leg ik je uit in dit artikel. En ik vertel wat je nog meer kunt doen om de snelheid van je website te verbeteren.

Klaar voor meer conversies? Komt-ie!

Achterhaal hoe snel (of langzaam) je website is

De laadsnelheid (ook wel page speed of site speed genoemd) van je website is van grote invloed op het succes van je online business. Niet alleen zoekmachines, zoals Google, maar ook je bezoekers waarderen een website die snel laadt.

Pagina’s met een langere laadtijd hebben vaak hogere bouncepercentages. Een bounce is een sessie waarbij slechts één pagina van je site wordt bekeken. Met andere woorden: bezoekers komen op je website en klikken meteen weer weg. De bezoekers die wel blijven hangen, brengen gemiddeld minder tijd door op een pagina met een lange laadtijd. Je begrijpt dat dit nadelig is voor het aantal conversies.

In the new world it is not the big fish which eats the small fish,
it’s the fast fish which eats the slow fish.


Zoekmachines geven aan dat de laadsnelheid een belangrijke factor is om pagina’s te rangschikken. Dus, hoe sneller een website, hoe hoger die in de zoekresultaten terecht komt. Met als gevolg meer bezoekers op je site. En meer bezoekers betekent meer conversies.

Uit onderzoek blijkt dat Google specifiek kijkt naar de Time To First Byte (TTFB). Dat is de tijd tussen de aanvraag van een browser tot de reactie van de server. En waar wordt jouw website gehost? Precies, op een server. Bron: Moz.com

Doe de website optimalisatie test

Wil je weten wat de laadtijd of de TTFB van je website is? Gebruik dan één van deze (gratis) tools:

PageSpeed Insights (Google)

PageSpeed Insights geeft je informatie over de internetprestaties van je website in Google. De tool laat zien wat het verschil is tussen de mobiele versie van je website en de desktopversie. De tool analyseert ook de content van een webpagina en geeft suggesties om die pagina sneller te maken.

Website optimaliseren? Test via PageSpeed Insights hoe snel je website is.

GTmetrix

GTmetrix laat je in een oogopslag zien hoe je website scoort. Daarnaast krijg je een overzicht met aanbevelingen voor bijvoorbeeld afbeeldingen, JavaScript en browser caching.

Website optimaliseren? Gebruik GTmetrix om te zien hoe je website scoort.

Van 6 naar 1 seconde?

Laat je website hosten door Cacholong voor meer power en snelheid.
Het overkwam Mischa Barkmeijer van Meer 3D.


Wanneer van hostingprovider wisselen?

Als blijkt dat de laadsnelheid van je website en de TTFB aan de hoge kant is, dan is het raadzaam om met je hostingpartij in gesprek te gaan. Of stap over naar een andere hostingprovider.

Goedkoop is duurkoop. Zeker als het om hosting gaat.

Mocht je kiezen voor een andere hostingprovider, let op dat niet alleen op de prijs. Wie gaat voor goedkope hosting komt vaak bedrogen uit als het mis gaat. Zoek je een partij die goed past bij jouw business en ambities, stel jezelf dan de volgende vragen:

  • Hoe lang bestaat de hostingprovider al?
    Niks mis met jonge honden, maar als jij je online business serieus neemt is het wel zo prettig om te werken met doorgewinterde techneuten die niet voor één gat te vangen zijn.

  • Wie beheert de servers?
    Er zijn veel partijen die zich voordoen als hostingprovider en managed hosting aanbieden, terwijl ze feitelijk de hosting inkopen. Stel dat je website op zwart gaat, dan kan deze wederverkoper niets anders doen dan een melding maken bij de echte provider. Terwijl het toch veel prettiger is om iemand aan de lijn te krijgen die zelf aan de knoppen draait nietwaar?

  • Wat is bij de prijs inbegrepen?
    Controleer goed wat bij de prijs is inbegrepen. In veel gevallen is het zo dat wie weinig betaalt voor hosting, veel betaalt voor ondersteuning en kleine aanpassingen. Check dus vooraf goed de kleine lettertjes.

  • Worden er back-ups gemaakt?
    Veel ondernemers laten geen back-ups maken van hun online business. Of ze denken dat de hostingprovider back-ups maakt, terwijl er in werkelijkheid iets anders gebeurt. Websitebouwers en hostingproviders leggen het woord ‘back-up’ vaak anders uit dan een ondernemer. Het is handig om te weten wat een echte back-up is waarmee je data- en omzetverlies voorkomt.

  • Hoeveel opslagcapaciteit heb je nodig?
    Is je website een online visitekaartje of is je website een miljoenenbusiness? In het eerste geval heb je weinig opslagruimte nodig, in het tweede geval veel. Maar wat als je business verder groeit? Kies altijd voor een hostingprovider die met je meegroeit.

  • Hoeveel bezoekers trekt je website aan?
    Wie honderden of zelfs duizenden bezoekers verwacht, heeft een hostingpakket nodig die dat aankan. Die ruimte kun je inkopen bij je hostingprovider, maar wat gebeurt er als je website plotseling, bijvoorbeeld omdat je bedrijf in de media verschijnt, overbelast raakt? Kies vooral voor een hostingprovider die altijd speelruimte overhoudt om piekbelasting op te vangen.

  • Wat moet je doen bij een storing?
    Contact opnemen natuurlijk! De grote vraag is hoe je contact kunt opnemen. Via een contactformulier op de website of via een onhandig ticketsysteem? Of kun je gewoon bellen, ongeacht het tijdstip? Kies voor een partij die 24/7 bereikbaar is (en dag en nacht de telefoon opneemt).

8 tips om de snelheid van je website te verbeteren

Om de laadsnelheid van je website verder te verhogen, raad ik je aan om nog een aantal maatregelen te nemen. Doe dit vooral in samenwerking met je websitebouwer of -ontwikkelaar. (Stuur dit lijstje gewoon door.)

  1. Optimaliseer afbeeldingen
    Grote afbeeldingen zijn vaak de oorzaak van trage websites. Zorg ervoor dat afbeeldingen niet groter zijn dan strikt noodzakelijk. Verklein de afbeeldingen via een tool, zoals TinyPNG.com.

    Als je website veel afbeeldingen bevat, dan is het een heidens karwei om alle afbeeldingen handmatig te verkleinen. Ben je klant bij Cacholong? Dan kunnen wij alle afbeeldingen automatisch voor je optimaliseren. Scheelt veel tijd!

  2. Verwijder overbodige plugins
    Plugins, apps en widgets die niet noodzakelijk zijn, maken je website onnodig ‘zwaar’ en zorgen dat de laadtijd oploopt. Gooi overbodige plugins dus overboord.

  3. Elimineer render-blocking content
    Renderen betekent klaarmaken voor weergave. Als een webpagina render-blocking content bevat, dan wordt het weergeven van de pagina tegengehouden door bepaalde content, zoals CSS en JavaScript. Met andere woorden: de pagina wordt pas getoond als alle content is ingeladen; ook content die niet direct zichtbaar hoeft te zijn. Voor de optimale gebruikerservaring is het noodzakelijk dat het eerste beeld – de content ‘boven de vouw’ – zo snel mogelijk zichtbaar is. Dat geldt voor alle soorten schermen: telefoon, tablet, laptop en desktop.

    Website optimaliseren door render-blocking content te elimineren
    Bron: https://varvy.com/pagespeed/render-blocking.html

  4. Voeg HTML, CSS en JavaScript samen
    Je website bevat HTML-bestanden, CSS-bestanden en JavaScipt-bestanden. Deze bestanden worden apart ingeladen waardoor je website onnodig traag wordt. Vergelijk het maar met het inladen van een vrachtwagen: 10 pallets in 1 vrachtauto (snel) versus 10 vrachtauto’s met 1 pallet (traag). Daarom is het slim om deze bestanden samen te voegen.

    Website optimaliseren door HTML, CSS en JavaScript samen te voegen
    Bron: https://varvy.com/pagespeed/render-blocking.html

    Cacholong heeft een High Performance WordPress-platform ontwikkelt met een plugin die ervoor zorgt dat HTML-, CSS- en JavaScipt-bestanden samenvoegen tot één geheel. Hierdoor is de content op jouw website binnen no time beschikbaar. Vinden bezoekers heel prettig.

  5.  Maak optimaal gebruik van statische content
    Zorg ervoor dat statische content, webpagina’s, bestanden of foto’s die voor iedere bezoeker gelijk zijn, worden opgeslagen in de cache (tijdelijk geheugen). Hierdoor zijn deze pagina’s snel beschikbaar.

  6. Werk je (WordPress-)software regelmatig bij
    Er verschijnen regelmatig updates voor de software van je contentmanagementsysteem (CMS). Het is belangrijk dat je de software, de plugins en thema’s bijwerkt, omdat het de beveiliging van je website verbetert, fouten (bugs) in de software verhelpt én de functionaliteit verbetert of toevoegt. Grote kans dat je website er weer iets sneller van wordt.

  7. Gebruik de actuele PHP-versie
    PHP (Hypertext Preprocessor) is een scripttaal waarmee dynamische webpagina’s gecreëerd worden op webservers. In vergelijking met de voorgaande versies scoort de nieuwste PHP-versie aanzienlijk beter op veiligheid en performance. Reden genoeg dus om te kiezen voor de meest recente PHP-versie.

  8. Zorg voor een goed geïnstalleerd SSL-certificaat
    Een SSL-certificaat draagt bij aan meer conversies. Helaas worden niet alle SSL-certificaten correct geïnstalleerd. Dat verslechtert de prestaties van je website. Zorg dus voor een SSL-certificaat dat goed is geïnstalleerd.

 

Wil je meer uit je WordPress-website halen?

Laat je website hosten door Cacholong én maak gebruik van ons High Performance WordPress-platform. Het resultaat? Meer bezoekers en meer conversies!

 

Tot slot: gebruik de gouden driehoek voor conversie-optimalisatie

Om je website optimaal te laten presteren is het belangrijk dat de hostingprovider, de websitebouwer en de marketeer – de gouden driehoek – goed samenwerken. In de praktijk blijkt dat deze partijen vaak op hun eigen eilandje zitten. Zonde! Ik ben ervan overtuigd dat je samen veel verder komt. Daarom werken we bij Cacholong graag samen met websitebouwers, ontwikkelaars en online marketeers. Vinden we fijn en bovendien hou jij tijd over om te doen waar jij goed in bent.

4

Interesse? Laten we kennismaken!

Hoe kunnen we jouw helpen? We maken graag persoonlijk kennis. Vertel ons wat je wensen en eisen zijn. Dan geven we jou het juiste advies en overtreffen we jouw verwachting.

In contact komen
DNV-certified