Ondernemers die hun online business serieus nemen, laten echte back-ups maken

Cacholong backups

Het allerbelangrijkste om te regelen als je online leads of omzet genereert

Wie online onderneemt, loopt risico. Door een aanval op je online business, een gebruikersfout of een servercrash raak je kostbare data én omzet kwijt. Dat is erg vervelend, maar je voorkomt een grote ramp als je back-ups tot je beschikking hebt.

Echter, veel ondernemers laten geen back-ups maken van hun online business. Of ze denken dat er back-ups worden gemaakt, terwijl er in feite iets anders gebeurt. Websitebouwers en hostingproviders leggen het woord ‘back-up’ vaak anders uit dan de meeste ondernemers. Daarom is het goed om te weten wat een echte back-up is.

Maar de belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen is: wat doe je als je website of webshop op zwart gaat? Met echte back-ups voorkom je data-én omzetverlies.


De harde waarheid over back-ups en online business

Elke zichzelf respecterende ondernemer wil ‘iets met online’. Je schakelt een mediabureau of een webdesigner in. Deze samenwerking levert je een prachtige website, webshop of applicatie op. Die site, shop of app wordt ergens gehost en uiteindelijk gelanceerd. Je bent blij met het eindresultaat en trots op de mensen die dit mogelijk hebben gemaakt.

De kurk knalt van de fles!

Het is klaar.

Denk je.

De harde waarheid is dat veel ondernemers geen afspraken maken over de back-ups.

Ondernemen zonder back-ups te hebben van je business kan heel lang goed gaan. Maar er komt een moment dat je de haren uit je hoofd trekt, omdat je geen back-ups hebt.

Back-up of snapshot?

Het woord ‘back-up’ kan op meerdere manieren worden opgevat. Daarom leg ik je graag uit wat een back-up en een snapshot is.

Een back-up is een reservekopie van alle gegevens die op een hostingplatform of server staan. Het gaat hier om de code van je website, webshop of applicatie. En om klant-en ordergegevens. Kortom: uiterst waardevolle gegevens!

Bij een echte back-up is het mogelijk om individuele bestanden terug te plaatsen

Gek genoeg maken de meeste hostingbedrijven geen back-ups voor hun klanten. En als ze het al doen, dan zeggen ze vaak dat ze een ‘echte back-up’ maken. Echter, wat ze feitelijk doen is een snapshot nemen van al je data. Dat is niet hetzelfde als een echte back-up.

Wat is het verschil tussen een echte back-up en een snapshot? Ik leg het uit met een voorbeeld:

Stel je hebt een puzzel van 1000 stukjes. Je hebt er al een week aan gewerkt; elke dag heb je 10% van de puzzel in elkaar gelegd. Je bent inmiddels voor 70% klaar.

Terwijl je rustig met de volgende 10% bezig bent, kom je erachter dat er in de afgelopen dagen een aantal puzzelstukjes zijn verdwenen. Om precies te zijn: 3 dagen geleden zijn er puzzelstukjes weggeraakt.

Dit moet hersteld worden, maar hoe?

Een echte back-up haalt de verdwenen puzzelstukjes terug. Je puzzel is dan nog steeds voor 70% klaar.

Met een snapshot moet je terug naar het moment dat de puzzelstukjes zijn verdwenen. De stukjes worden weliswaar teruggehaald maar het betekent ook dat je 3 dagen werk kwijt bent. Je puzzel is opeens nog maar voor 40% klaar.

Met andere woorden: bij een echte back-up is het mogelijk om individuele bestanden terug te plaatsen. Ook als het gaat om dat ene bestand waar je uren aan hebt gewerkt. Bij een snapshot kun je je werk voor een deel herstellen, maar je raakt hoe dan ook waardevolle data kwijt.

Hulp nodig bij het maken van back-ups?

Cacholong zorgt voor rugdekking. We regelen de hosting én we maken elke 24 uur back-up van jouw online business.



De risico’s van online ondernemen

Waarom zijn die back-ups zo belangrijk? Wie online onderneemt – lees: wie een website, webshop of applicatie heeft – loopt 24 uur per dag, 7 dagen per week risico. Een van de grootste risico’s voor online ondernemers is het kwijtraken van data. Het directe gevolg daarvan is omzetverlies.

Ga maar na wat er gebeurt als jouw webshop een halve dag offline is. Hoeveel orders loop je dan mis?

En wat als je website uit de lucht is of zelfs helemaal is verdwenen? Hoeveel leads loop je dan mis? Wat kost dat?

Tegen dit soort gevaren kun je je beschermen door regelmatig back-ups te laten maken. Doe je dat niet, dan kun je kostbare data én omzet verliezen door:

  • Een aanval op je online business
    Wereldwijd worden er dagelijks websites gehackt. Niet alleen grote bedrijven zijn doelwit, ook zzp’ers en mkb’ers, die de software van hun CMS niet regelmatig laten updaten, zijn het mikpunt van hackers.

    Op een gehackte website worden vaak aanpassingen gedaan in het CMS. De hacker injecteert scripts die je data verprutsen. Deze scripts zijn lastig te ontdekken en hierdoor duurt het vaak lang voordat je ontdekt dat er iets mis is. En dan ben je ineens veel kostbare data kwijt of liggen de gegevens van je klanten op straat.

    Bij een hack kunnen er ook vreemde berichten op je site verschijnen of worden andere diensten en producten aangeboden (denk aan porno). Je site kan zelfs worden gedefaced. Bij een defacing wordt een originele webpagina vervangen door een andere, waarop vaak politieke boodschappen worden getoond. Of je website of webshop gaat compleet op zwart.

  • Een gebruikers fout
    Je wilt een artikel op je webshop wijzigen, je websitebouwer past een code aan of je ontwikkelaar voegt een nieuwe functionaliteit aan je app toe. Door een gebruikersfout kun je (een deel van)je website, webshop of applicatie kwijtraken. Dit gebeurt regelmatig en meestal zonder opzet.

  • Een servercrash
    Een bug in de software of een fout van de programmeur kan een servercrash veroorzaken. Dat hoeft geen probleem te zijn als de hostingpartij meerdere servers heeft. Hostingbedrijven hebben het vaak over redundantie; ze zeggen dat hun servers ‘volledig redundant’ zijn. Heeft de hostingpartij maar één server, dan ben je al je gegevens kwijt als je geen backs-ups hebt bewaard. Je online business is in rook opgegaan.
 

Veilig online ondernemen?

Bescherm je business tegen hacks en andere gevaren. Kies voor goede hosting en laat regelmatig back-ups maken.



Backs-ups maken: wie, wat, waarom en hoe?

Back-ups maken is essentieel voor de continuïteit van je bedrijf, zoveel is duidelijk.

Weet je niet zeker of er back-ups worden gemaakt en wat er gebeurt als je online business op zwart gaat?

Dan is dit het moment om in gesprek te gaan met je websitebouwer of hostingpartij.

Deze vragen helpen je om meer duidelijkheid te krijgen:

  1. Worden er back-ups gemaakt?
  2. Hoe vaak worden er back-ups gemaakt?
  3. Hoe lang worden de back-ups bewaard?
  4. Worden er echte back-ups gemaakt of slechts snapshots?
  5. Wie is verantwoordelijk voor het herstel van je website, shop of applicatie?
  6. Wat zijn de kosten van het herstel en wie draagt deze kosten?
Als je toch het gesprek aangaat, vraag dan meteen of de software wel regelmatig wordt bijgewerkt.

Hoe regelt Cacholong de back-ups?

Bij Cacholong maken we iedere 24-uur een echte back-up. Deze back-ups bewaren we een maand. We bewaren de back-ups op een extern systeem dat volledig los van onze hostingomgeving functioneert. Mocht de server waarop je website wordt gehost onverhoopt crashen, dan hebben altijd de back-ups nog!

Als onze klanten problemen ervaren dan zorgen wij ervoor dat de website, shop of applicatie wordt hersteld. De data worden teruggeplaatst en de database opnieuw geïmplementeerd. In sommige gevallen is het nodig dat de websitebouwer daarna een aantal aanpassingen doet aan de website.

Wie de hosting van je website, webshop of applicatie ook regelt, het is belangrijk dat je met de bouwer afspraken maakt over herstelwerkzaamheden na een back-up.

4

Interesse? Laten we kennismaken!

Hoe kunnen we jouw helpen? We maken graag persoonlijk kennis. Vertel ons wat je wensen en eisen zijn. Dan geven we jou het juiste advies en overtreffen we jouw verwachting.

In contact komen